Jak se připravit na předání nemovitosti?
Předání nemovitosti před stěhováním probíhá nejpozději tři dny před koncem Podnájemní smlouvy nebo na základě předchozí domluvy s naším technikem, který si od vás bude nemovitost přebírat. Pokud jste se rozhodli, že výmalbu a úklid necháte raději na nás, může předání nemovitosti proběhnout i dříve.
Před samotným předáním obvykle naplánujeme s předstihem kontrolu nemovitosti. Ta většinou proběhne již po oznámení, že se budete stěhovat, abychom si řekli, co by bylo vhodné před předáním nemovitosti opravit, uklidit nebo vyřešit, aby konec podnájmu proběhl hladce a bez zbytečných průtahů.
Nemovitost při předání musí být vyklizená, čerstvě vymalovaná a uklizená po malování a dlouhodobém bydlení. Taková je naše základní podmínka a v takovém stavu jste byt na začátku podnájmu také dostali.
Při předání nemovitosti společně projdeme celou nemovitost a zaznamenáme vše, co je v pořádku a sepíšeme případné nedostatky. Zapíšeme stavy měřičů a porovnáváme je s fotografiemi a protokolem z předání nemovitosti na začátku vašeho bydlení. Případné náklady na opravy nebo úpravy nedostatků vám budou odečtené z jistoty, kterou jste nám složili na začátku vašeho bydlení. Vše proběhne v rámci konečného vyúčtování.
Abychom se vyhnuli všem nepříjemným překvapením, je důležité se na předání nemovitosti dobře připravit.
Co si zařídit před předáním?
Pokud jste si na současné adrese zřídili svoji trvalou adresu, je důležité ji mít již před předáním přehlášenou jinam. Jednak z důvodu plateb svozu odpadu, ale také…náš technik bude tuto skutečnost na předání nemovitosti kontrolovat podle Občanského průkazu či jiného dokladu s adresou trvalého pobytu (u cizinců). Jestliže by k přehlášení do termínu předání nemovitosti nedošlo, zbytečně by se celý proces ukončení všech náležitostí prodlužoval.Na co si dát pozor při výmalbě?
Důrazně doporučujeme výmalbu nechat na profesionálních malířích. I když se možná považujete za zručné malíře, ze zkušenosti víme, že většinu po domácku vymalovaných bytů nebo částečně vymalovaných následně opravujeme. Náklady spojené s opravou výmalby jdou pak za vámi.
Nejlepší je nechat malování na na profících nebo nás. Domluvte si stěhování o pár dní dříve a mějte jistotu, že bude vše v pořádku a za výmalbu nebudete platit dvakrát.
Na co si dávat pozor při úklidu?
Při každém předání si dáváme pozor na věci, které by mohly budoucímu podnájemníkovi být nepříjemné, a za které bychom požadovali náhradu po vás.
Kromě běžného úklidu nejčastěji řešíme:
- Trouba a sporák (i vnitřky)
- Digestoř, včetně filtrů
- Mikrovlnka (i vnitřek)
- Lednice a mrazák včetně záhybů a těsnění + odmrazení
- Těsnění a okolí varné desky
- Vnitřní skříňky a šuplíky
- Okna, včetně rámů a žaluzií
- Důkladný úklid koupelny a WC (těsnění ve sprchovém koutě, vodní kámen)
- Úložné prostory pod postelí, pod sedačkou (vnitřky rozkládacího nábytku)
- Skrytá místa za nábytkem
- Skvrny po malování
Protože chceme nemovitost vrátit vymalovanou, uklizenou a bez vad, které by budoucímu podnájemníkovi znepříjemnily bydlení, dejte si prosím na úklidu záležet.
Nechce se vám dělat tak důkladný úklid? Nechejte ho raději na nás. Pokud se domluvíme, že vymalujeme, úklid už také není problém.
Vady a nefunkční spotřebiče
Současně s kontrolou úklidu a výmalby budeme také zjišťovat, zda nejsou v nemovitosti nějaké skryté vady, tedy například nefunkční spotřebiče apod., které jste měli za dobu vašeho bydlení v péči. Za dobu vašeho bydlení je vaší povinností se o tyto věci starat, a tedy je používat i udržovat podle návodů, a v případě poruchy nechat opravit, jak vyplývá z nařízení vlády č.308/2015 Sb. i naší Podnájemní smlouvy.
Skryté vady, které neobjevíme při samotném předání nemovitosti, může budoucí podnájemník hlásit 3 dny od svého nastěhování. Je tedy ve vašem zájmu všechny nedostatky řešit ihned po poškození, na kontrole bytu nebo v nejzazším případě přímo při předání bytu, aby při konečném vyúčtování jistoty nedošlo k nepříjemnému překvapení.
Při předání pořizujeme také fotografie, které vám následně posíláme e-mailem, tedy stejně jako vám přišly fotografie, které jsme pořizovali na začátku podnájemního vztahu.
Tipy na stěhování
Stěhování je vždy náročný proces. Třídění, balení, vybalování, které se může táhnout i týdny. Navíc při stěhování mohou vzniknou vady, například odřeniny či nepořádek na chodbách ve společných prostorách domu.
Doporučujeme si proto najmout specializovanou stěhovací službu, která má se stěhováním zkušenosti a má potřebné náčiní a také pojištění. Pokud vznikne nějakým nepořádek na společné chodbě, v rámci dobrých vztahů se sousedy ho prosím ukliďte. V opačném případě by vám úklid a opravy po stěhování musely být naúčtovány.
Pokud je pro vás celý proces stěhování stresující a chtěli byste pomoci ještě víc, máme pro naše podnájemníky také speciální službu STĚHOVÁNÍ S LEHKOSTÍ A RADOSTÍ, která vznikla ve spolupráci s firmou Kominky.cz.
Holky z Komínků vám pomohou s roztříděním věcí, které už nepotřebujete, zabalením, zajistí stěhování a následně vám i pomohou si věci v novém domově zorganizovat tak, aby se vám co nejlépe bydlelo. Je to jako sen!
S námi máte u Komínků 10% slevu s kódem VITOM10, tak neváhejte. Pokud se chcete dozvědět o službě stěhování více, stáhněte si náš letáček Stěhování s lehkostí a radostí.
Rozlučte se
Pokud jste ve vašem domově zažili spoustu příjemných chvil, může být loučení někdy náročné. Stejně tak je důležité za sebou uzavřít celou jednu kapitolu života. Jedná se o velkou životní změnu, kterou je třeba řádně oslavit. Spojte oslavu a vzpomínání na tuto část života a oslavte stěhování trochu netradičně. Jak na to? Stáhněte si náš e-book Loučení s nemovitostí a nechte se překvapit…
Co budeme potřebovat při předání bytu?
- Občanský průkaz
- Všechny kopie klíčů
- Všechno vybavení, které je zapsané v předávacím protokolu bytu
- Návody na spotřebiče, pokud byly předány k bytu
- Doklady o revizích plynových spotřebičů (pouze v případě, že jste revize prováděli sami)
Ke stažení
- Přehledný Check list: Co dělat před předáním bytu
- Letáček: Kam s tím? Kam je možné věnovat věci, co už nechceme